Perpaduan dan integrasi nasional
PENGERTIAN PERPADUAN DAN
INTEGRASI NASIONAL
PERPADUAN
-Satu proses yang menyatupadukan
seluruh anggota masyarakat dan Negara melalui ideologi Negara supaya setiap
anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta
perasaan cinta dan bangga akan tanah air
INTEGRASI NASIONAL
-Satu proses bagi
mewujudkan satu identiti nasional di kalangan kumpulan-kumpulan yang terpisah
dari segi kebudayaan, sosial, ekonomi dan pertempatan dalam sesebuah unit
politik
Ciri-ciri integrasi nasional ini terdiri daripada:
1) Melibatkan
pertembungan dua atau lebih masyarakat
dan budaya.
2)Satu
bentuk budaya baru dilahirkan dan menjadi milik bersama masyarakat dan budaya berbeza
3)Dalam
budaya baru yang dibentuk, hilangnya identiti masyarakat dan perbezaan budaya.
4)Integrasi
sosial boleh berlaku dalam sektor ekonomi, parti politik dan negara.
KEPENTINGAN PERPADUAN DAN INTEGRASI
NASIONAL
Kepentingan
perpaduan ialah perpaduan dapat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang
merdeka. Sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan, pelbagai ranjau berduri yang
dilalui oleh generasi terdahulu untuk menuntut kemerdekaan. Hasil perpaduan
masyarakat Tanah Melayu ketika itu yang berganding bahu menuntut kemerdekaan
telah membuka mata pihak Inggeris supaya memberikan kemerdekaan kepada Tanah
Melayu. Implikasinya,masyarakat kini hidup harmoni tanpa gangguan dan
kongkongan penjajah. Perpaduan yangtelah wujud kini adalah warisan daripada
warisan nenek moyang yang harus dikekalkan agar tak lapuk dek hujan, tak lekang
dek panas.
Selain itu,
perpaduan kaum juga dapat mengelakkan semangat assabiah iaitu semangat kekitaan
yang hanya mementingkan diri sendiri ala 'enau dalam belukar, melepaskan pucuk
masing-masing'
Semangat
assabiah ini akan menimbulkan permusuhan antara kaum.Hasilnya, Malaysia dapat
menjadi contoh terbaik kepada negara lain seperti negara AmerikaSyarikat yang
mengamalkan Dasar Aparteid.
Dasar Aparteid
ialah dasar yang mewujudkan jurang perbezaan antara golongan berkulit putih
dengan golongan berkulit hitam. Akibatnya,wujudlah pelbagai masalah sosial yang
melibatkan perkauman berdasarkan warna kulit.Sebagai iktibar, masayarakat
Malaysia wajar mengekalkan perpaduan demi mengelakkan semangat assabiah terjadi
di atas bumi Malaysia ini.
Di samping
itu, kepentingan perpaduan yang lain pula ialah perpaduan dapat membangunkan ekonomi
negara. Perpaduan yang ditunjukkan oleh masyarakat Malaysia akan menarik minat
pelancong asing untuk mengenali dengan lebih dekat lagi budaya masyarakat
Malaysia yang berbeza kaum dan agama tetapi dapat hidup dengan harmoni di bawah
satu bumbung. Selaras dengan itu, ekonomi negara akan berkembang dengan
kemasukan palancong asing.Masyarakat Malaysia juga dapat berkongsi ilmu antara
satu sama lain dalam membangunkannegara. Pelabur dari luar negara juga akan
berminat untuk melabur di Malaysia. Rentetan itu, perpaduan kaum yang mampu
meningkatkan taraf ekonomi negara akan menjadikan Malaysia berdiri sama tinggi,
duduk sama rendah dengan negara lain.
Konklusinya,
pihak kerajaan perlulah mengadakan pelbagai program atau aktiviti yang dapat
memupuk semangat perpaduan kaum. Masyarakat Malaysia juga perlu memainkan
peranan dalam memupuk perpaduan kaum supaya negara kekal dalam kemerdekaan.
Semoga 52 tahun kemerdekaan pada tahun ini akan meningkatkan kesepakatan
masyarakat untuk menobatkan Malaysia agar gah dan popular di seluruh sarwajagat
ini.Laungan 'Malaysia Boleh' perlu diteruskan agar semangat warganegara
Malaysia ini digeruni oleh negara luar.
CABARAN
PERPADUAN DAN INTEGRASI
NASIONAL
1. Berbeza Dalam Sistem Pendidikan
Pada
zaman penjajahan, Tanah Melayu langsung tidak mempunyai dasar pendidikan yang
jelas. Sewaktu zaman pemerintahan
British, mereka telah melaksanakan sistem pendidikan yang berteraskan
pendidikan Inggeris, di mana sekolah-sekolah aliran Inggeris ini mengajar mata
pelajaran dalam bahasa Inggeris.
Pada
zaman penjajahan ini, dasar pendidikan tidak menghasilkan keberkesanan yang
positif, terutama untuk perpaduan dan pelaksanaannya mempunyai banyak kelemahan
keranan British pada masa itu hanya mementingkan kepentingan ekonomi dan
kedudukan sendiri sahaja. Pihak Inggeris juga telah mewujudkan sekolah
vernakular Melayu, vernakular Cina dan vernakular Tamil yang sudah pasti ianya
telah menyebabkan masyarakat Melayu, Cina dan India dipisahkan mengikut sistem
persekolahan dan hubungan antara mereka menjadi semakin renggang.
Sekolah-sekolah vernakular ini mempunyai kepentingan tersendiri bagi setiap
kaum atau etnik tersebut. Masalah untuk membentuk perpaduan menjadi bertambah
rumit apabila pihak British tidak memainkan peranan dengan adil, terutama dari
segi layanan yang setaraf kepada semua bangsa atau kaum.
Selepas Merdeka 1957, Malaysia merupakan sebuah
negara baru dan memulakan zaman untuk mengukuhkan semula pendidikan negara
supaya selari dengan matlamat perpaduan nasional. Akta Pelajaran 1961 merupakan
bukti usaha murni yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia bagi mengembalikan
semula kepercayaan rakyat supaya mereka memahami dasar pendidikan yang
dilaksanakan kerajaan adalah demi kepentingan masyarakat Malaysia yang majmuk.
Menurut Abu Bakar Nordin (1994), “Laporan Razak 1956 boleh dijadikan sebagai
batu loncatan ke atas dasar dan sistem pendidikan kebangsaan yang mempunyai
perubahan positif, terutama membentuk dan memupuk perpaduan negara”. Perpaduan
antara masyarakat majmuk merupakan asas utama yang diberikan oleh kerajaan
Malaysia ketika menggubal dasar pendidikan selepas negara mencapai kemerdekaan
pada tahun 1957.
Peristiwa
berdarah 13 Mei 1969 telah mengubah landskap politik, ekonomi dan sosial
masyarkat Malaysia di mana selepas peristiwa itu berlaku, pihak kerajaan telah
mewujudkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bermatlamat mencapai perpaduan negara
dan integrasi nasional. Peristiwa berdarah ini turut memberi impak yang besar
kepada dasar pendidikan.
SEKOLAH MELAYU |
SEKOLAH CINA |
SEKOLAH TAMIL |
Bermula tahun
2010, sistem pendidikan di Malaysia telah bergerak seiring dengan keperluan
semasa keranan masyarakat juga turut berubah disebabkan oleh arus permodenan
dan globalisasi. Sehingga kini, Malaysia masih meneruskan kesinambungan sistem
persekolah lama dengan mengekalkan sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan
Cina dan sekolah jenis kebangsaan Tamil. Isu-isu ini telah kerap kali dibincang
dan diperdebatkan namun akhirnya tiada jalan penyelesaian yang dilakukan bagi
mengubah kepada sistem persekolahan yang baru. Isu-isu ini sebenarnya merupkan
isu yang sensitif bagi masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, kerana bukan
sesuatu yang mudah untuk mendapatkan persetujuan daripada masyarkat yang
mempunyai pandangan, pendapat dan kepentingan yang berbeza.
Kewujudan
sekolah yang pelbagai aliran ini telah menjejaskan perpaduan kaum di Malaysia.
Kini ianya sudah tidak relevan untuk digunapakai kerana sekiranya ia masih
diteruskan, maka hubungan antara masyarakat Malaysia akan menjadi semakin pudar
dan renggang. Ini kerana sekolah merupakan tempat mula-mula masyarakat Malaysia
yang berbilang bangsa bertemu untuk saling kenal mengenali.
Perdana
Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah mengatakan bahawa beliau
bersedia menimbangkan untuk mewujudkan hanya satu sistem sekolah sahaja yang
diguna pakai sekiranya rakyat Malaysia bersetuju untuk mengikut sistem
tersebut. Memang kita tidak dapat nafikan, di dalam usaha melaksanakan
satu-satu dasar baru, kerajaan perlu mengambil kira kehendak rakyat kerana
ingin menggelakkan timbulnya perbalahan dan kesan buruknya akan balik kepada
rakyat dan juga negara. Sehingga kini, masyarakat Malaysia masih belum
bersetuju dan mencapai kata sepakat di dalam menggunakan satu sistem sekolah
sahaja. Masyarakat Cina dan India dilihat masih mahu menggunakan sistem sekolah
pelbagai aliran yang dianggap dapat menjaga bahasa ibunda mereka dan menjamin hak-hak
mereka.
Namun pada
pendapat saya, idea menubuhkan satu aliran sistem persekolahan perlu
dilaksanakan kerana melaluinya semangat perpaduan di kalangan rakyat akan dapat
dipupuk. Pelaksanaan sistem ini tidak akan menyebabkan kehilangan identity
kaum-kaum tertentu, malah ia akan terus menyemai semangat perpaduan yang kukuh
di kalangan masyarkat Malaysia. Masyarakat Cina, India dan semua kaum masih
boleh mengekalkan penggunaan bahasa ibunda mereka, walaupun mereka belajar di
sekolah yang sama aliran.
2 . Fokus Yang Berlainan Dalam Sektor Ekonomi
MASYARAKAT MELAYU |
MASYARAKAT MELAYU |
MASYARAKAT MELAYU |
MASYARAKAT CINA |
MASYARAKAT CINA |
Sejak zaman
penjajahan lagi, masalah integrasi telah wujud terutamanya semasa penjajahan
British. Mereka menjalankan dasar “divide and rule” iatu dasar pecah dan
perintah agar dapat memerintah dan mengeksploitasi ekonomi negara. Dasar ini
jugalah yang memisahkan kaum-kaum utama negara ini mengikut bidang ekonomi yang
dijalankan. Masyarakat melayu mengendalikan pertanian dan ditempatkan di
kawasan luar Bandar iaitu di kampong-kampung. Masyarakat Cina ditempatkan
dilombong-lombong bijih timah dan bandar-bandar kerana aktiviti perlombongan
dan perdagangan yang dijalankan mereka. Manakala masyarakat India pula
ditempatkan di lading-ladang getah. Perubahan fungsi ini telah menyebabkan
ketiga-tiga kaum ini terpisah dan hubungan semakin terhada dan menjadi
bertambah renggang.
Cabaran dari
segi ekonomi yang paling nyata ialah perbezaan dari segi pekerjaan di mana
perbezaan ini diwujudkan oleh pihak British melalui pecah dan perintah
sepertimana dinyatakan sebelum ini. Masalah ini telah mewujudkan perasaan
curiga dan telah mewujudkan jurang ekonomi antara kaum-kaum terbabit.
Akibat
daripada dasar yang dicipta oleh British itu, kesannya masih lagi dapat dilihat
sampailah sekarang di mana sektor perniagaan masih lagi didominasi oleh orang
Cina dan kebanyakkan orang India masih lagi tinggal di lading-ladang. Perbezaan
pekerjaan ini telah membataskan interaksi sosial antara mereka kerana masa
banyak diluangkan ditempat kerja dan sekiranya rakan sekerja terdiri daripada
kaum atau etnik yang sama maka interaksi dan komunikasi hanya berlaku dan
berada dalam lingkungan kaum yang sama sahaja. Kesannya adalah di mana perasaan
prasangka dan perkauman akan menjadi semakin kuat dan menebal di antara sesama
kaum terbabit.
Dominasi kaum
dalam satu-satu bidang juga adalah cabaran ke dua daripada aspek ekonomi. Ini
adalah kerana kaum-kaum lain tidak dapat menyelit atau masuk ke dalam bidang
tertentu yang didominasi oleh kaum-kaum tertenuu dan ini adalah kerana kaum
yang mendominasi itu mahu terus mengekalkan hak dan kuasa dominasi mereka.
Diantara contoh yang boleh dibawa di sini ialah dominasi di dalam bidang perniagaan
yang telah didominasi oleh kaum Cina sejak dahulu lagi dan sehingga sekarang,
masyarakat Cina masih lagi mendominasi bidang ini walaupun kerajaan sentiasa
menggalakkan mereka untuk menceburkan diri ke dalam bidang lain juga seperti
bekerja dengan pasukan beruniform (polis, askar) dan juga perguruan. Kerajaan
juga telah membuka peluang kepada mereka dalam sektor perkhidmatan awam namun
gagal dan kurang mendapat sambutan. Dr Ridhuan Tee (2009) pernah menyatakan
bahawa “ Mereka (kaum Cina) yang terlalu bangga dengan tamadun mereka serta
lebih suka berdikari dengan menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang
menjadi darah daging mereka”.Di dalam mengatasi masalah dan cabaran ini, banyak
dasar-dasar yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan seperti DEB dan juga RMK,
namun pihak kerajaan hanya mampu merapatkan dan mengurangkan jurang ini dan
bukan menghapuskannya.
3 .
Berbeza Ideologi Politik dan Pengaruh
Memang tidak
dinafikan terdapat sebahagian parti berlainan bangsa yang bergabung tetapi
perjuangan mereka sedikit sebanyak tetap berbaur perkauman. Kewujudan
parti-parti politik yang berasaskan kaum ini juga menjadikan pengaruh perkauman
turut merebak kepada institusi keluarga dan juga pendidikan. Menurut Funston
(2001), “setiap etnik akan memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing
terutama hal-hal yang berkaitan dengan bahasa, pendidikan dan kebudayaan,
sedangkan dalam membina integrasi nasional dan perpaduan yang utuh semua rakyat
tanpa mengira kaum mahupun agama mestilah sama-sama berganding bahu dan tenaga
mencapai satu perjuangan dan matlamat yang sama demi negara yang menjadi tempat
tumpah darah mereka dan semua rakyatnya.
Kita dapat
melihat semangat perkauman ini di dalam isu bahasa di mana tahun 1966,
kira-kira 1200 pertubuhan keturunan Cina menjalankan kempen mengutip
tandatangan menuntut supaya bahasa Cina dijadikan salah satu dari bahasa rasmi
negara. Isu yang berkaitan dengan perancangan untuk mewujudkan Sekolah Wawasan.
Masyarakat Cina yang diwakili oleh parti politik Cina telah menentang penubuhan
sekolah ini dengan mengatakan bahawa identiti rakyat Cina akan hilang sedangkan
pewujudan sekolah tersebut akan mewujudkan perpaduan antara masyarakat.
Dari dahulu
sehingga sekarang masih ada lagi pertelingkahan yang melibatkan bahasa dan juga
pendidikan yang sudah pastinya akan menambahkan retak-retak perpecahan rakyat
yang sudah pasti akan membantut atau menghalang usaha integrasi nasional yang
cuba dilaksanakan oleh pihak kerajaan yang memerintah.
Sebenarnya
terdapat banyak cara yang boleh dijalankan untuk meningkatkan semangat
patriotik dalam kalangan masyarakat di negara kita. Satu daripada caranya
adalah dengan memberikan penekanan tentang proses pemupukan semangat patriotik
dari bangku sekolah lagi. Perkara ini membolehkan semangat patriotik sebati
dalam diri pelajar seperti kata peribahasa Melayu, “melentur buluh, biarlah
dari rebungnya”. Sekiranya semangat patriotik dapat dipupuk sejak kecil, sudah
tentulah semangat patriotik akan terus diamalkan dan dikekalkan hingga dewasa
Tambahan pula, amalan ini penting kerana kita
dapat melahirkan masyarakat yang sentiasa cinta akan negara dan tidak melakukan
perkara-perkara yang akan memburukkan nama negara.
Cara lain yang
boleh dijalankan adalah dengan membuat pengubahsuaian dan memberikan penekanan
tentang aspek semangat patriotik ini dalam kurikulum di sekolah dan di
institusi pengajian tinggi. Sekiranya perkara ini dilakukan, murid-murid akan
memahami dan menghayati semangat patriotik kerana aspek tersebut dipelajari
dalam mata pelajaran tertentu. Dengan perkataan lain, perkara itu akan
dipelajari secara formal di dalam kelas, diuji dalam peperiksaan dan seterusnya
diamalkan dalam kehidupan seharian. Oleh hal yang demikian, semangat patriotik
itu akan terus subur dalam sanubari murid-murid hinggalah selepas mereka
menamatkan persekolahan atau pendidikan mereka di institusi pengajian tinggi.
Pihak yang
bertanggungjawab hendaklah menjalankan kempen secara besar-besaran melalui
media massa. Kempen-kempen yang berkaitan dengan semangat patriotik ini akan
memberikan kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan semangat patriotik
dalam kalangan masyarakat di negara kita Oleh itu, Kementerian Penerangan
Malaysia, di samping media elektronik seperti televisyen dan radio memang
berkesan untuk menyuburkan dan meningkatkan semangat patriotik dalam kalangan
masyarakat. Dengan perkataan lain, televisyen dan radio hendaklah menyiarkan
rancangan atau program yang dapat meningkatkan semangat patriotik seperti menyiarkan
rencana tentang pejuang-pejuang kemerdekaan negara. Selain itu media elektronik
itu juga hendaklah menayangkan filem seperti “Bukit Kepong”, “Paloh”, dan
drama-drama yang berkaitan dengan semangat cinta akan negara.
Agensi-agensi
kerajaan yang bertanggungjawab pula perlulah menjalankan aktiviti yang
bersesuaian dengan usaha untuk meningkatkan semangat patriotik dalam kalangan
masyarakat agar dapat memupuk semangat ini. Aktiviti tersebut boleh dijalankan
di kampung-kampung dan juga di kawasan perumahan. Oleh itu, aktiviti seperti
sambutan hari kemerdekaan pada peringkat taman perumahan dan kampung perlulah
digalakkan.
Di samping
itu, Jabatan Penyiaran atau stesen televisyen juga perlu mengadakan forum
tentang semangat patriotik dengan menjemput tokoh-tokoh akademik daripada
pelbagai bangsa dan juga tokoh masyarakat yang memperjuangkan semangat
kebangsaan suatu masa dahulu. Aktiviti tersebut bukan sahaja dapat memupuk
semangat patriotik malahan dapat mengeratkan perpaduan antara kaum di negara
kita.
LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment